Hamann, AntonietaHernani-Merino, MartinTarazona Vargas, Enver Gerald2023-01-232023-01-232023-01-14Hamann, A., Hernani-Merino, M., & Tarazona Vargas, E. G. (2023). Validation of a scale for the evaluation of the dimensions of short break tourist destination. Journal of Business, 15(1), 2-22. https://doi.org/10.21678/jb.2023.1887https://hdl.handle.net/20.500.12640/3312The present study’s aim is to design, construct and validate an instrument that allows for the measurement of the dimensions for short break tourist destination. The instrument was comprised of 29 items that were applied to 400 university students from diverse undergraduate in Lima, Peru through a convenience sampling. The analysis of the psychometric properties of the instruments and the construction of the perception scale of the short break destinations was carried out through application of Exploratory Factor Analysis and the Graduated Response Model from Item Response Theory. The results show a valid and reliable scale to measure a short break tourist destination. Moreover, show that evaluated individuals tend to positively rate the attributes of the short break destinations they have visited and that tourist perceive the measured attributes as expected characteristic when they visit that destination. The scale proposed fills the gap to measure the dimensions that the visitor would like to find in a short break destination, to group the perception of the attributes that tourists seek in a holistic way. In so doing, the tourist will visit a place that is capable of meeting their expectations and that allows them to establish a link with the destination.El presente estudio tiene como objetivo diseñar, construir y validar un instrumento que permita medir las dimensiones del destino turístico de estancia corta. El instrumento estuvo conformado por 29 ítems que fueron aplicados a 400 estudiantes universitarios de diversas carreras de Lima, Perú a través de un muestreo por conveniencia. El análisis de las propiedades psicométricas de los instrumentos y la construcción de la escala de percepción de los destinos de estancia corta se realizó mediante la aplicación del Análisis Factorial Exploratorio y el Modelo de Respuesta Graduada de la Teoría de Respuesta al Ítem. Los resultados muestran una escala válida y fiable para medir un destino turístico de estancia corta. Además, muestran que los individuos evaluados tienden a puntuar positivamente los atributos de los destinos de estancia corta que han visitado y que el turista percibe los atributos medidos como característica esperada cuando visita ese destino. La escala propuesta llena el vacío para medir las dimensiones que el visitante desearía encontrar en un destino de estancia corta, para agrupar la percepción de los atributos que el turista busca de forma holística. De este modo, el turista visitará un lugar capaz de satisfacer sus expectativas y que le permita establecer un vínculo con el destino.application/pdfengAttribution 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTourist destinationsShort break tripsDestinos turísticosDimensions of a tourist destinationViajes de estancia cortaMeasurement scaleDimensiones de un destino turísticoEscala de medidaItem Response TheoryTeoría de Respuesta al ÍtemValidation of a scale for the evaluation of the dimensions of short break tourist destinationinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.21678/jb.2023.1887https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04