Palomino-Tamayo, WalterSaksanian, Maria ChristinaRegalado-Pezúa, Otto2022-02-072022-02-072021-12-13Palomino-Tamayo, W., Saksanian, M. C., & Regalado-Pezúa, O. (2022). Psychological distance in the diaspora marketing of nostalgic products: a Venezuelan case. Revista de Administração de Empresas, 62(1), e2020-0418. https://doi.org/10.1590/S0034-759020220103Palomino-Tamayo, W., Saksanian, M. C., & Regalado-Pezúa, O. (2022). Psychological distance in the diaspora marketing of nostalgic products: a Venezuelan case. Revista de Administração de Empresas, 62(1), e2020-0418. https://doi.org/10.1590/S0034-759020220103https://hdl.handle.net/20.500.12640/2897With this first systematic review of specific literature about diaspora marketing, it was found that this emerging literature focuses mainly on opportunities related to trade, tourism, and the acculturation between countries with different languages in only one host country. This research contributes toward a greater understanding of diaspora buying behavior using the construal level theory, specifically regarding the purchase of nostalgic products and services, examining the case of Venezuelan diaspora in the broader international context of five host countries: Colombia, Peru, Chile, Ecuador, and Panama Another contribution is the use of e-WOM metrics derived from advertising posts on Instagram. The results show that diaspora consumers in host countries that have higher levels of individualism, less masculinity, and are further geographically from their homeland seek to consume greater amounts of nostalgic products.A través de esta primera revisión sistemática de la literatura específica del marketing de la diáspora, se encontró que ésta literatura emergente está enfocada en las oportunidades de comercio, turismo y aculturación entre personas de países con diferentes idiomas en un solo país anfitrión. Esta investigación contribuye a comprender el comportamiento de compra de la diáspora, específicamente con respecto a productos y servicios nostálgicos, en un contexto internacional más amplio considerando cinco países anfitriones: Colombia, Perú, Chile, Ecuador y Panamá, y utilizando la teoría del nivel de conceptualización. Otra contribución es la utilización de las métricas e-WOM derivadas de publicaciones publicitarias en Instagram. Los resultados muestran que los consumidores de la diáspora de los países anfitriones con una mayor cultura individualista, una menor masculinidad y una mayor distancia geográfica de su tierra natal prefieren el consumo de productos nostálgicos.application/pdfengAttribution 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDiaspora marketinge-WOMCultural dimensionsNostalgic productsConstrual level theoryMarketing de la diásporae-WOMDimensiones culturalesProductos nostálgicosTeoría del nivel de conceptualizaciónPsychological distance in the diaspora marketing of nostalgic products: a Venezuelan caseinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.1590/S0034-759020220103https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04