Fossati Figueiredo, KleberBarcellos, Fernando2022-02-032022-02-031995-06-30Fossati Figueiredo, K., & Barcellos, F. (1995). Maxión S.A. Cuadernos de Difusión, 3(5), 123–144. https://doi.org/10.46631/jefas.1995.n5.07https://hdl.handle.net/20.500.12640/2882Maxion S.A. is a company that has been operating in Brazil since 1962, specialized in the production of agricultural machinery and engines, products in which it has a market share of 40% and 25% respectively. It is in the group of well-positioned manufacturers, with its turnover of 40% in the foreign market in 1989. However, the increase in agricultural productivity led to a reduction in the demand for agricultural machinery. Following this unfavorable scenario, the company made the strategic decision to transform its production process into a competitive factor through the implementation of the Just-in-Time (JIT) system. The present case starts with the background of the JIT system, then the procedures adopted by the company are described, from the training on the meaning of the system to the development of suppliers. Finally, the results before and after the first stage of implementation are given along with quantitative indicators and qualitative considerations regarding the evaluation of the experience.Maxion S.A. es una empresa que opera en Brasil desde 1962, especializada en la producción de maquinaria agrícola y motores, productos en los que tiene una participación de mercado del 40% y 25% respectivamente. Se encuentra en el grupo de los fabricantes bien posicionados, con un volumen de negocios del 40% en el mercado exterior en 1989. Sin embargo, el aumento de la productividad agrícola provocó una reducción de la demanda de maquinaria agrícola. Ante este escenario desfavorable, la empresa tomó la decisión estratégica de transformar su proceso productivo en un factor competitivo mediante la implementación del sistema Justo a Tiempo (JIT). El presente caso inicia con los antecedentes del sistema JIT, luego se describen los procedimientos adoptados por la empresa, desde la capacitación sobre el significado del sistema hasta el desarrollo de proveedores. Finalmente, se entregan los resultados antes y después de la primera etapa de implementación junto con indicadores cuantitativos y consideraciones cualitativas respecto de la evaluación de la experiencia.spaAttribution 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0JITStrategic innovationCase studiesJITExperience evaluationInnovación estratégicaEstudios de casosCorporate cultureEvaluación de experienciasCultura corporativaBrazilBrasilMaxión S.A.info:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.46631/jefas.1995.n5.07https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04