Mejía Chiang, CésarJáuregui Machuca, Kety2021-09-302021-09-302020-08-20Mejía Chiang, C. R., & Jáuregui Machuca, K. (2020). Coaching en las organizaciones: experiencia con personal administrativo en salud. Universidad & Empresa, 22(39), 1-26. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.7977https://hdl.handle.net/20.500.12640/2463Health sector organizations face problems of interrelation, stress and lack of motivation of the personnel, derived from the complexity of their tasks, structure, processes, and internal culture, which are the result of a disarticulated and disorganized national health system. To face these problems, talent management has become an element that generates value to create and promote new projects, create a good work environment, boost services, and generate customer satisfaction and loyalty, and commitment from the employees. Coaching has become a useful tool to establish a favorable work environment for the productive performance of employees. In this sense, the purpose of the study is to understand how coaching is implemented in an administrative staff in a Peruvian clinic. The aspects that contributed the most to an effective implementation were the style of the program, the connection between the coach and the coachee, the coach’s values and competencies, the presence of the organization, the perception of usefulness, and the ease of application.Las organizaciones del sector salud afrontan problemas de interrelación, estrés y desmotivación del personal, derivados de la complejidad de sus labores, la estructura, los procesos y la cultura interna, en un sistema de salud nacional desarticulado y desorganizado. Para enfrentar estos problemas, la gestión del talento se ha convertido en un elemento que genera valor para crear e impulsar nuevos proyectos, crear un buen clima laboral, dinamizar los servicios y generar satisfacción y fidelidad en los clientes y compromiso con los colaboradores. El coaching se ha convertido en una herramienta útil para establecer un clima laboral propicio para el desempeño productivo de los colaboradores. En este sentido, el propósito de estudio es entender cómo se implementa el coaching en el personal administrativo en una clínica peruana. Los aspectos que más contribuyeron a una implementación efectiva fueron el estilo del programa, la conexión entre el coach y el coachee, los valores y competencias del coach, la presencia de la organización y la percepción sobre la utilidad y la facilidad de aplicación.application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/CoachingHealth institutionsCoachingInstituciones de saludCoaching in PeruCoaching en el PerúCoaching en las organizaciones: experiencia con personal administrativo en saludinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.7977https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04