Manrai, Lalita A.Manrai, Ajay K.Friedeborn, Stefanie2021-12-102021-12-102020-12-01Manrai, L. A., Manrai, A. K., & Friedeborn, S. (2020). Environmental determinants of destination competitiveness and its Tourism Attractions-Basics Context, A-B-C, indicators: a review, conceptual model and propositions. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 25(50), 425-449. https://doi.org/10.1108/JEFAS-01-2018-0010https://hdl.handle.net/20.500.12640/2791Purpose: The purpose of this paper is to provide a comprehensive review of the literature and develop a model of the determinants, indicators and effects of destination competitiveness (DC), as well as several propositions. Design/methodology/approach: This study thoroughly reviewed extant literature to develop a conceptual model and propositions. Findings: Two key findings are listed below. First, 12 different environmental factors are identified and 12 propositions are developed linking these environmental factors to DC. Second, a new indicator of DC is developed, namely, Tourism Attractions-Basics-Context (TABC) model. The TABC model is simple and directly taps into the benefits tourists seek in a destination. Research limitations/implications – Directions for future research are discussed in detail in the paper. Practical implications – Managerial implications are discussed in detail in the paper. Originality/value: The extant research on the topic of DC has been rather fragmented and incomplete in scope. The research presented in this paper addresses these limitations.Propósito: El propósito de este artículo es proporcionar una revisión integral de la literatura y desarrollar un modelo de los determinantes, indicadores y efectos de la competitividad de los destinos (CD), así como varias propuestas. Diseño/metodología/enfoque: Este estudio revisó exhaustivamente la literatura existente para desarrollar un modelo conceptual y propuestas. Hallazgos: A continuación se enumeran dos hallazgos clave. Primero, se identifican 12 factores ambientales diferentes y se desarrollan 12 proposiciones que vinculan estos factores ambientales con la CD. En segundo lugar, se desarrolla un nuevo indicador de CD, a saber, el modelo Turismo-Atracciones-Conceptos-Básicos-Contexto (TABC). El modelo TABC es simple y aprovecha directamente los beneficios que los turistas buscan en un destino. Limitaciones/implicaciones de la investigación: Las direcciones para futuras investigaciones se analizan en detalle en el artículo. Implicaciones prácticas: las implicaciones gerenciales se analizan en detalle en el artículo. Originalidad/valor: La investigación existente sobre el tema de la CD ha sido bastante fragmentada y de alcance incompleto. La investigación presentada en este artículo aborda estas limitaciones.engAttribution 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDestination competitivenessEnvironmental determinantsCompetitividad del destinoTourism ABC (Attractions Basics-Context) indicatorsDeterminantes ambientalesIndicadores del turismo ABC (Atractivos-Conceptos básicos-Contexto)Tourism performanceDesempeño turísticoEnvironmental determinants of destination competitiveness and its Tourism Attractions-Basics Context, A-B-C, indicators: a review, conceptual model and propositionsinfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.1108/JEFAS-01-2018-0010https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04