2. Publicaciones
URI permanente para esta comunidadhttps://hdl.handle.net/20.500.12640/4068
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Ítem Solo Metadatos Evolution of trade and productive integration in Latin America, 1995–2015: an input-output analysis(Universidad ESAN. ESAN Ediciones, 2024-10-28) Vazquez-Lopez, RaulPurpose: The main goal of this paper is to examine the evolution of Latin American productive integration in terms of the regional value added incorporated in intra-regional exports of Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico and Peru. In addition, the study traces the trade and productive integration trajectories for each of these countries from 1995 to 2015. Design/methodology/approach: Based on the use of OECD’s global ICIO input-output tables, this paper applies the methodological framework by Wang et al. (2018) for the analysis of trade flows at the bilateral level, which allows breaking down the value of gross exports of each sector-country, depending on the origin of the value added contained in exports, as well as their use. Findings: The estimates show very low shares of value added from regional partners in the intra-regional exports of the countries studied. Conversely, the weight of the value added incorporated in these exports by countries outside the region has increased in tandem with China’s expanding involvement in Latin America. This development, along with the downward trend in domestic value added incorporated in exports, indicates a lack of a regional integration process of any depth. Originality/value: This article addresses an economic problem of conventional importance from a global value chain perspective using a novel methodology based on the use of global input–output tables.Ítem Acceso Abierto Promoción y gestión de exportaciones: guía bibliográfica(Escuela de Administración de Negocios para Graduados. Centro de Entrenamiento para Dirigentes de Exportación, 1972) Escuela de Administración de Negocios para Graduados, Biblioteca Alan B. Coleman; Sociedad Nacional de Industrias, Centro de Documentación del Comité de ExportadoresPresenta una bibliografía básica sobre promoción y gestión de exportaciones, una compilación del material bibliográfico que sobre este tema existe en la Biblioteca Alan B. Coleman de ESAN y el Centro de Documentación del Comité de Exportadores de la Sociedad Nacional de Industrias. Está dividida en cinco partes, las tres primeras son: a) fuentes de información, divididas en generales y especializadas; b) textos básicos y c) libros, folletos y artículos sobre temas relativos a comercio exterior. Para libros y folletos, la información incluye autor, título, lugar, editor, año y paginación. Para revistas, además del autor y título del artículo, se incorpora título de la revista, volumen, número, paginación, mes y año de la publicación. El título de la revista aparece abreviado, por lo que se ha elaborado una relación de abreviaturas en la que se encontrará el dato completo. Cada una de las citas bibliográficas tiene, además, la sigla de la institución donde puede ser encontrada. Las dos últimas partes comprenden oportunidades para exportadores y una relación de revistas especializadas. Se incluye en este caso datos como dirección de la publicación, periodicidad y sigla de la institución donde está ubicada.Ítem Solo Metadatos Embalaje sin fondo(Universidad ESAN. ESAN Ediciones, 1993-12-30) Sierralta Ríos, AníbalThis case is aimed at international trade operators, production managers and students of Administration and Marketing; its purpose is to help them put into practice their knowledge of packaging, quality control and international marketing of tropical products, allowing them to learn the basic elements of international standardization. This is a real-life case and can be applied to any Latin American country, it highlights the importance of quality control systems and international standardization to reduce costs. In addition, even though it is not its main objective, it shows the demands of developed countries that are show in the form of technical barriers.Ítem Solo Metadatos Exportaciones del Perú y el APEC desde una perspectiva de la dotación de factores(Universidad ESAN. ESAN Ediciones, 2003-06-30) Ormeño, ArturoBecause of the structural reforms of the first years of the nineties, Peru has managed to reverse the declining trend of exports observed during the second half of the eighties. In addition, in 1998 it has joined APEC, a fact that represents a set of possibilities for the development of the commercial exchange. This article seeks to identify what type of products have benefited from this process of reforms and which will depend, with greater intensity, on the development of current potentialities. Likewise, it is about establishing what productive factors explain these results. To do this, econometric estimations are made, based on a model of the extended Hecksher-Ohlin type, to a sample of APEC countries. The results indicate that although factors such as the stock of capital, the geographical area and the availability of land for cultivation and forestry activity are significant to explain the dynamics of exports, there are others in which the government can directly influence, such as the degree of openness and the educational level of the population.Ítem Acceso Abierto Servicios de contact center basados en offshore outsourcing(Universidad ESAN, 2009) Morris, Eddie; Ancajima, Alfredo; Chiri, Carlos; Galindo, Juan; Guido, Carlos; Mejía, EnriqueLa competencia global obliga a las empresas a reducir sus costos, de forma que han optado por desplazar algunas de sus actividades productivas o de prestación de servicios hacia economías que les demanden menores costos, es decir, hacia países emergentes. Ha surgido así un tipo de producto denominado offshore outsourcing, que consiste en tercerizar los servicios no estratégicos de una determinada empresa, como el servicio de atención al cliente por medio de un contact center localizado en el exterior. La presente investigación analiza las condiciones y posibilidades de la exportación de servicios de atención al cliente por medio de un contact center desde el Perú y propone un modelo y un plan de negocios para una empresa que se instale aquí a fin de exportar estos servicios de manera competitiva, aprovechando las ventajas que presenta el país en relación con esta actividad mundial, con los consecuentes beneficios para la empresa y la economía peruana (generación de utilidades y creación de empleos). Sobre todo, el trabajo intenta demostrar cuán viable es esta actividad. En la primera parte se abordan aspectos conceptuales sobre los contact center y la metodología aplicada, también se analizan los mercados mundial y peruano de estos servicios; todo ello con la finalidad de determinar las principales características del mercado mundial de exportación, identificar los factores críticos de éxito, conocer las tendencias del negocio de offshore outsourcing y, especialmente, a las empresas internacionales y nacionales que exportan los servicios de atención al cliente. En la segunda etapa se realiza el benchmarking de las características de los países y empresas que destacan en la exportación de servicios de contact center y se propone el plan de negocios mencionado.